Låt dig inte luras!

Det finns stor anledning att bli upprörd. Att de kan uttrycka sig så FEL i flera olika nyhetsprogram och sprida LÖGNER om en kost som det snarare finns studier och anledningar att tro kan RÄDDA LIVET på människor!

Jag skulle försöka hålla mig ifrån att plugga på om kost och hälsa… Det slutade i att jag pluggade hårdare än någonsin. Det är omöjligt att låta bli när de på nyheterna säger att LCHF förkortar livet

Jag blev direkt väldigt skeptiskt till att de pratade om “forskarna” som om alla forskare vore samma lilla grupp. De nämnde inte vid vilket institut forskningen hade bedrivits eller vad det var för studie, bara att koster som LCHF kan förkorta livet med upp till 4 år.

Jag blev även nyfiken på om man kartlagt vad för livsmedel testpersonerna åt och hur övriga livsstilen såg ut. Jag tänkte att LCHF inte har funnits särskilt länge så jag undrade hur länge testpersonerna hade ätit LCHF och om det då är de sista åren av LCHF som “dödade” dem i förtid eller hur livsstilen såg ut innan dess.

Innan jag hittade den vetenskapliga artikeln från nyheterna fick jag ta del av denna artikel: https://foodpharmacy.se/2018/08/ekots-onyanserade-rapportering-om-kolhydrater/

Här tar foodpharmacy upp flera av de sakerna jag tänkte. Att testpersonerna inte har ätit LCHF för kosten fanns inte när studien började, utan att de har ätit mindre kolhydrater än 40% av sitt dagliga energiintag. De menar att en Big Mac på Mc Donalds alltså räknas som lågkolhydratsdiet i denna studie, även kött med pommes frites. Inget av detta är en LCHF måltid.

Men jag vet ju också att alla är sålda på sin egen tro (även jag) så ville läsa artikeln själv då jag äter LCHF för hälsans skull. Om det kom forskning som kunde bevisa att LCHF inte är bra så skulle jag överväga att sluta med den.

Så jag kämpade mig igenom hela artikeln och sökte på allt jag inte förstod och läste om alla olika begrepp som användes för att få en sån djup förståelse som möjligt.

Och jag kom fram till samma slutsats som foodpharmacy; studien handlar absolut 0% om LCHF. Den kunde faktiskt inte vara längre ifrån riktig LCHF.

Studien publicerades i the Lancet Public Health: https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext

Studien är en observationsstudie som man kan dra observationer utifrån som i sig kan vara intressanta men som inte kan slå fast orsakssamband.

Observationen är gjord på 15 428 vuxna i åldrarna 45-64 år i 4 olika amerikanska communitis. Studien inleddes mellan åren 1987-1989 och testpersonerna undersöktes och/eller svarade på blanketter vid 6 olika tillfällen utspridda på 25 års tid.

Studien i sig är väl utförd där de kartlagt människornas övriga livsstil, hur de rör på sig, socioekonomisk bakgrund, rökning m.m. Testpersonerna ska ha fyllt i specifika listor med olika livsmedel där som anger hur ofta de äter dessa livsmedel (dessa listor kunde jag dock inte hitta så vet inte vilka livsmedel som var med).

De har även gjort metaanalyser mellan andra studier, bland annat PURE- studien som jag pratar om i mitt inlägg om mättat fett. Denna studie hade visat liknande resultat men i den studien räknar man lågkolhydratkost under 30% kolhydrater på en dag, detta är inte heller LCHF. Och i PURE-studien finns det olika observationer som tyder på att högfettkost skulle vara bra (Hagfors 2018).

Nu ska jag beskriva de “små” detaljerna i studien som gör det SÅ tydligt att det inte är LCHF-kost dessa människor har ätit.

Dels beskriver de genomsnittsmänniskan som äter lågkolhydratkost så här;
Ung man med college utbildning och en relativt hög hushållsinkomst. Han är överviktig, tränar mindre, har diabetes och röker.
De fortsätter senare i texten att lågkolhydrats gruppen generellt äter sämre livsmedel samt har en konstant högre glykemiskt belastning (glycaemic load) som kan leda till negativa metaboliska konsekvenser. Glykemsik belastning tolkar jag som siffran man får när man lägger ihop glykemiskt index och antal kolhydrater ett visst livsmedel har för att se hur det påverkar blodsockret vid en normal portion. Det vill säga TOTALA MOTSATSEN till LCHF kost då du vill ha sån liten blodsockerhöjning som möjligt.

LCHF kost ska vara naturliga ekologiska råvaror utan tillsatser, även djuren vi äter ska ha ätit sin naturliga föda. Varorna ska ha en så låg glykemiskt belastning som möjligt.

Det som gör att jag inte bara kritiserar nyheterna utan även de som utfört studien är för de själva påstår sig ha hittat att populära lågkolhydratsdieter som gör att man kortsiktigt går ner i vikt kan innebära att man dör tidigare. De nämner inte LCHF men LCHF är en populär lågkolhydratsdiet som gör att du går ner i vikt (om du är överviktig) vilket gör att man drar den kopplingen, vilket flera olika nyhetsprogram nu tyvärr gjorde.

Så låt dig inte skrämmas av nyheterna, man måste alltid vad källkritisk!

Referenser:

Foofpharmacy:  https://foodpharmacy.se/2018/08/ekots-onyanserade-rapportering-om-kolhydrater/

Hagfors, Henrik. 2018. LCHF – vad händer med hjärtat. Föreläsning från 24 april 2018.
https://www.vll.se/startsida/forskning-och-utveckling/forskning/larande-luncher-och-kafeer

The Lacet Publick Health: https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext

 

Några artiklar som felaktigt säger att LCHF är farligt: 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dA8jo/for-lite-kolhydrater-forkortar-livet

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/forskare-for-lite-kolhydrater-forkortar-livet/

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/ris-pasta-och-potatis-f%C3%B6rl%C3%A4nger-livet-det-visar-en-ny-studie-11032507

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7021664

Följ mig på Instagram för att bland annat få veta när nya recept och inlägg kommer på bloggen: @paret_pa_banan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *