Motivation: Dos 3- Kunskap och insikt

Behåll dina goda vanor! Dags att gå in på strategierna du kan tillämpa för att göra det.

Kunskap och insikt är en av de strategier jag själv använder, om inte den jag använder mest! Dock främst på grund av intresse, men det hjälper mig verkligen att vilja fortsätta med mina sunda matvanor och en allt mer aktiv livsstil!

Denna strategi går ut på att ta reda på mer om det man vill/borde förändra för att motiveras till att vilja fortsätta eller börja med en livsstilsförändring (Faskunger & Nylund 2014. s. 31).

De flesta av oss har många dåliga vanor som vi vet inte är bra för oss. Vi kan veta att vissa beteenden rent av är dödliga för oss men ändå är det inte alltid nog för att sluta med en ovana eller komma igång med motion.

Även om vi kan tycka oss veta vissa saker så är det bra att läsa på om ämnet. Vill du sluta röka, sluta äta socker, börja motionera? Sluta upp med att leva i blindo och ta reda på varför det du gör inte är bra och hur stora riskerna är. Ta även reda på vilka små förändringar du kan göra, du kommer ofta långt i att förbättra välmående och livskvalitet genom att bara skära ned på det destruktiva beteendet.

En stillasittande livsstil blir allt vanligare, det kan vara farligt för dig och då blir man rädd av mer kunskap kring ämnet. Men om du fortsätter att läsa information om ämnet kommer du också förstå att VARJE STEG RÄKNAS! Du måste inte ut och springa varje dag. Du kan börja med att stå vid skrivbordet en timme om dagen eller parkera längre bort från ingången när du handlar. Det kommer göra skillnad för ditt hjärta, dina muskler, din hjärna, ja för hela din kropp!

Öka även medvetandet om dig själv. Hur mycket rör du egentligen på dig under dagarna? Skaffa en stegräknare, de finns ofta inbyggda i mobilen. Vi rör ofta på oss mindre än vi tror men var inte rädd för att ta reda på det. Hur mycket socker får du egentligen i dig, gömt i alla livsmedel? Börja läsa innehållsförteckningar och bli mer medveten om tillsatser och sockerhalter. Jag äter “icke naturlig” mat ibland men jag är mycket medveten om varje tillsats jag stoppar i min kropp, vilket gör att det blir betydligt mindre än tidigare.

Jag brinner som sagt extra mycket för kunskap och insikt och skulle kunna skriva i oändlighet, men någonstans måste jag sluta! Jag hoppas att det här inlägget uppmuntrar dig till att ta reda på mer och att ta hand om dig!

Referenser:

Faskunger, Johan & Nylund Kamilla 2014. Motivation för motion. uppl. 2.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *