Motivation: Dos 6- Närmiljöstrategier

Denna strategi rör främst den som vill börja motionera eller bara röra på sig i större utsträckning. När man känner sig redo att börja med någon form av motion bör man först ta reda på vilka olika möjligheter och förutsättningar som finns i närheten. Vart kan man promenera eller springa, finns det något utegym? Finns det träningsanläggningar, gym eller möjlighet till att utöva någon form av sport? Tillgänglighet är ofta en stor anledning att träning blir av (Faskunger & Nylund 2014. s.34). Glöm inte att kolla vad som finns på vägen mellan jobbet/skolan och hemma, det kan vara ett alternativ att ta träningen i samband med jobb/skola.

Har du tränat förut men slutat kan du fråga dig själv om det berodde det på att du inte tyckte motionsformen var rolig? Ska du leta efter något annat som verkar intressant? Öppna upp dina vyer och var inte rädd för att pröva nya saker.

Det handlar även om att hitta en motionsform som passar in i vardagspusslet. Kontrollera vägarna till och ifrån jobbet, finns det möjligheter att gå eller cykla? Om man åker kommunalt kanske man kan gå/cykla vissa bitar istället för att göra ett byte (man får dock tänka på att cyklar inte är tillåtna på bussar samt vissa tider och sträckor på tågen).

Tänk även kring vad det finns för möjligheter till rörelse på din arbetsplats (Faskunger & Nylund 2014. s.34). Går det att stå i större utsträckning? Går det att promenera på rasten?

Se igenom vad det finns för alternativ till vardagsmotion; Gå/cykla till affären, parkera längre ifrån den destination du ska till, ta trappor istället för rulltrappor/hiss, gör lite benböj innan du ska sätta dig ner, knip eller spänn olika muskler när du står och lagar mat/städar/borstar tänderna. Leila Söderholm skriver att all belastning på musklerna som är utöver den vanliga ökar styrkan i muskeln (Söderholm 2015). När det kommer till vardagsmotionen är det bara fantasin som sätter gränser.

 

Referenser:

Faskunger, Johan & Nylund Kamilla 2014. Motivation för motion. uppl. 2.
Söderholm, Leila 2015. Vardagsträna: Träna hemma enkelt med handduk och sjal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *